domingo, 24 de diciembre de 2017

El Puente del Moro

El Puente del Moro

«El resto monumental más antiguo de la Malvarrosa era el puente del moro sobre la acequia de Vera.


Puente del Moro sobre la acequia de Vera en 1961

Del libro: Valencia y su patrimonio Marítimo

http://valenciadesaparecida.blogspot.com.es/





Todocolección


http://lamalva-rosaenblancinegre.blogspot.com/


http://lamalva-rosaenblancinegre.blogspot.com/


Javier Montañana


Merche Oliver

https://www.facebook.com/groups/115008867935/


Puente sobre una acequia en la huerta de Valencia. 1945

Archivo José Huguet

Construcciones poco visibles y generalmente resueltas con arcos sencillos de ladrillo o piedra, los pequeños puentes que cubren acequias de riego raramente han suscitado algún interés entre los investigadores. Sin embargo, en ocasiones -como en este puente no identificado de la huerta de Valencia- los materiales y técnicas utilizados no eran muy diferentes a los de los grandes puentes

Memoria gráfica de las obras públicas en la Comunidad Valenciana 2

Caminos, puentes y carreteras

Colegio de Ingenieros, Caminos, Canales y Puertos Comunidad Valenciana

Subida por Carlos Tárrega Momblanch‎ a VAHG


http://lamalva-rosaenblancinegre.blogspot.com/

El puente se trasladó al Paseo de Aragón de Alboraya después de las obras para cubrir la Acequia de Vera.



https://www.tripadvisor.com.sg/




Ricardo Pintoret


Es de piedra de sillar, de 5m de anchura, sin barandillas, que en origen salvaba la acequia de Vera entre la Patacona y la Malvarrosa .





 Trini Balaguer Alabau y Salvador Reyes Genovés

Entre 1968 - 1970

El puente fue levantado por el arzobispo Mayoral en el siglo XVIII dentro de una política de construcciones que impulsó el religioso en la zona.


Fina Galan Garzo 

https://www.facebook.com/groups/115008867935/


Paco Dolz


Paco Dolz


https://www.facebook.com/groups/607285349369707/

La leyenda cuenta que el arzobispo lo construyó “por pudor”, ya que “la gente que transitaba entre Alboraya y El Cabañal pasaba por el camino de la Patacona y lo que hoy es la calle Gran Canaria y, siendo el barrio una auténtica laguna, las mujeres tenían que levantarse las faldas, mostrando las pantorrillas, a lo que se puso freno construyendo el puente”».

Historia de la Malvarrosa

Antonio Sanchis Pallarés

El Pont del “Moro” d’Alboraia

Esta història supose que vos agradarà, a mi també. Com a investigador, encara que puga extraure les conclusions que em pareixen millor i no ser encertades, no per això negaré els fets. El conegut com a “Pont del Moro” resulta que és dubtós que fora moro o romà.




Mario Guillamón


Pareix ser que el projecte duia el títol de “Proiecto de un Puente que se propone executar en la Zequia de Vera” per l’arquitecte enginyer militar Jerónimo Marqueli, Valencia 6 d’abril de 1759. A més de la fotografia del pont, que adjunte per ser de domini públic, hi ha una carta del duc de Caylus, Claude-Abraham de Tubières de Grimoard de Pestelsa, governador del Regne de València de 1734 fins a 1759, a Sebastià de Eslava, ministre de la Guerra de 1749 fins a 1759, el 7 d’abril de 1759, en què demana que se n’aprove l'execució amb l’increment dels costs. La carta no vos la puc posar, però, si la voleu llegir es pot demanar a l’arxiu de Simancas.

Víctor R. Panach

L’enigmàtic ‘pont romà del moro’ de la séquia de Vera d’Alboraia

A la nostra història hi ha relats que semblen com a poc curiosos, i que caldria dedicar-hi rigorositat perquè és fàcil trobar contradiccions en els termes en què ens la presenten ara. És el cas d’anomenar al pont que tenim al passeig d’Aragó al mateix temps ‘romà’ i ‘moro’. Si fora romà el dataríem com a molt prop nostre al segle IV, moment de la caiguda de l’Imperi Romà, i si fora moro no pot ser d’abans del segle VIII. Esta disparitat ens fa plantejar-nos que o és una cosa o l’altra o cap de les dos.

Les nostres investigacions ens han dut a plantejar una hipòtesi històrica renovada sobre l’origen i ús del pont de Vera. La documentació recentment trobada dona consistència a un relat alternatiu al que coneixem.

A principi del segle XVIII existia un campament militar situat a prop de la platja de la Malva-rosa, entre el cap de França de València i la partida de Vera d’Alboraia. La dificultat per a creuar la séquia de Vera amb el pes del material militar va provocar la sol·licitud de construir un pont entre partida i partida. El projecte va ser encomanat al millor arquitecte militar de l’època: Jerónimo Marqueli, qui l’any 1759 ja estava mans en l’obra, cosa que es dedueix de la carta que es conserva del duc de Caylus, capità general de València, al ministre de la Guerra, Sebastian Eslava:

            ‘Muy Señor mío, remito a Vuestra Excelencia el papel, relación y proyecto de un Puente sobre la ‘Zequia de Vera’, en la costa marítima de este Reino, que me ha pasado el Ingeniero Director descrito para que, en vista de lo que expone del aumento de su coste, se sirva Vuestra Excelencia mandar lo que estime conveniente. Dios guarde a su Excelencia...’ 

Valencia 7 de abril de 1759

Esta carta, junt amb el dibuix del projecte del pont de Vera que vos compartim, es conserva en l’Arxiu General de Simancas (Valladolid).



La zona del campament militar va ser utilitzada a finals del segle XIX com a camp de tir, però això ja serà altra història...

Colla Llavors d’Història d’Alboraia

Direcció i edició: Laura Rubio Heras

Text: Víctor R. Panach

https://www.facebook.com/historiavivalboraia


4 comentarios:

  1. La pareja que está en el puente moro, es mi marido y yo. Entre los años 1968 y 1970

    ResponderEliminar
  2. Perdonad pero veo alguna incoherencia con las fechas...El texto dice que permitía el paso entre el s. CV y XVI pero luego se menciona al arzobispo Mayoral y su orden de levantarlo en el S XVIII...?? Éstoy haciendo un trabajo sobre la historia de Alboraya y aparece este falta de coherencia en todos los archivos

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola, lo rectifiqué pero por lo visto no lo guardé bien. Fue el Arzobispo Mayoral quien ordenó levantarlo en el XVIII, olvida lo de siglos anteriores

      Eliminar

Fotos antiguas de las fallas del Marítimo. 01

  Fotos antiguas de las fallas del Marítimo. 01 Pasacalles por la Avenida de la Malvarrosa. 1974 A la izquierda, Carmen Dolz Falla Avenida d...